Enterprise Resource Planning (ERP) и Customer Relationship Management (CRM) са двете страни на една монета. ERP и CRM са сходни системи в много отношения, като и двете се използват за увеличаване на общата рентабилност на бизнеса. Тези системи се припокриват в някои области и могат да бъдат напълно различни в други. Когато се гледат поотделно, е по-лесно да се види как ERP и CRM системите играят роля в подобряването на ефективността и увеличаването на продажбите.
Какво е CRM?
Казано по-просто, CRM е система за записване и съхраняване на цялата информация, свързана с клиентските взаимодействия. CRM може да се използва от мениджъри, за да създават прогнози за продажби, от търговски представители, за да поддържат контакт с клиенти, от мениджъри-доставка, за да проверяват адресите, от отдела за фактуриране, за да създават фактури. Целта на CRM е да осигурява база данни от клиенти, които могат да бъдат използвани за увеличаване на продажбите, задържане и подобряване на отношенията с клиентите.
Какво е ERP?
Ако CRM е фокусирана върху клиента, ERP се фокусира върху бизнеса. Причината за изработка на ERP системи е, за да се подобри ефективността на процесите в един бизнес. Подобно на CRM, ERP дава възможност за бърз обмен на информация между всички отдели. Изпълнителните директори, мениджъри, както и всички служители въвеждат информация в системата за ERP в реално време. Това позволява отстраняване на възникнали проблеми от различните отдели. С една дума, се даде възможност на бизнеса да се съсредоточи върху данните, вместо към самите операции. ERP осигурява метод за оптимизиране на бизнес процесите във всички области.
CRM? ERP? Или и двете?
Дали един бизнес се нуждае от двете системи, до голяма степен зависи от големината и дейността. Дори и за един малък бизнес, CRM системата е по-добре, отколкото съхраняване на хвърчащи бележки, многобройни имейли и т.н. Връзката с клиенти е една от най-голямата сила на всеки бизнес, а CRM съществува, за да запази тази връзка силна. ERP е безценен инструмент за оптимизиране на сложни бизнес процеси. Всички отдели могат да бъдат на една ръка разстояние. Тъй като бизнесът расте, необходимостта и ползите от ERP стават все по-ясни. Ако управителя или мениджърите не знаят какво се случва в отделите, то тогава е дошло времето за ERP система.
Взимането на решение, коя система е по-важна, е, като взимането на решение дали с двигател или с волан да бъде една кола. CRM е двигателят, който движи бизнеса. Той подобрява продажбите и увеличава печалбите. ERP е волана, тъй като позволява на бизнеса да се ръководи с точност и да се направлява по-лесно.