Елементите на модерния уеб сайт

Когато клиентите ни дойдат при нас с идеята да им направим уеб сайт, ние освен че изслушваме техните искания и идеи, винаги се съобразяваме с правилата в уеб дизайна и тенденциите, които се менят доста често.

За да изглежда един сайт „готин“ и модерен, но и да привлича правилните клиенти, има някои правила, които трябва да се спазват. Част от тях са и тенденции за 2018 година.

  • Типографията с нова роля – типографските правила, са ключови за уеб дизайна, за да се създаде правилното послание на текстовите елементи и въздействието върху потребителя. Така например различните шрифтове от едно семейство (bold, italic, regular, thin…) могат да се използват за различно въздействие, защото помежду си те са контрастни. Винаги следваме правилото за взаимодействие между серифен и несерифен шрифт, въздействието и контраста, които създават различните комбинации между тях...НО! Тази година е модерно текстът да има въздействието и на изображение. Може да се помисли как една дума може да влияе на възприятието чрез големина, цвят, наклон, ефекти и допълнителни елементи, за да се „изрази“ още по-ясно нейното съдържание.

 

  • Добавяне на декоративни елементи – знаем, че светлият и изчистен дизайн, олицетворява качество и професионализъм на предлаганата услуга. Но тази година все повече се „вмъкват“ декоративни форми и линии, които създават едно игриво и свежо усещане в дизайна, като истинската роля е да акцентират на нужните места. Тези форми са най-често удебелени линии и прости геометрични форми, черни или цветни – в зависимост от решението на дизайнера и нуждите на сайта.
  • Разчупване на основните правила в уеб дизайна – в последните години е модерно да се „избяга“ от скучното навигационно меню. Все по-често то се „вмъква“ в икона тип “hamburger”, а на преден план излизат връзките към социални мрежи и телефон за контакти. Друго нестандартно решение в дизайна е да се мисли в мащаб, с големи изображения, текстове, излизащи извън водещите линии, гигантски заглавия или големи пространства между отделните секции на сайта. Всичко е въпрос на идея и с какво можем да откроим сайта от другите в този сегмент на услугите.

 

  • Анимация -  със сигурност това не е нещо ново, но идеята е да се вкара тънка анимация при появяването на някои части от съдържанието. Това със сигурност ще превърне сайта от скучно подреден в интересен и закачлив. Анимация може да се прибави само към част от обектите в страницата, може навсякъде да е с различен стил. Важното е да има лека заигравка с потребителя и по този начин сайтът да бъде запомнен.

 

  • Видео – това е елемент, който винаги ще накара потребителя да се загледа. Модерно сега е да се използва като фон на заглавната страница и да презентира Вашите продукти и услуги. А какво по-хубаво от едно качествено и добре издържано първо впечатление за потребителя. Хубаво е видеото да не е прекалено дълго, за да не доведе до бързо отегчение, а и защо да разкривате всичко за дейността си още в началото?

 

  • Цветови експерименти – цветът със сигурност е един от най-мощните инструменти във визуалните изкуства и интернет индустрията. Базовите контрасти за светло и тъмно, бледо и ярко, топло и студено, сиво и цветно въздействат на потребителя визуално и умствено. Както знаем, червеният цвят е цветът на техниката и електрониката, а синият – на ИТ сектора. В характера на цветовете е да създават пряка асоциация точно с определена дейност. Хубаво е обаче да имаме цветови контрасти, които да подсилят тази асоциация. Хубаво е да се експериментира с варианти и контрасти, докато се получи един добре издържан резултат, който не отблъсква потребителите.

 

  • Минималистична визия – Претрупването на дизайна не е модерно. Отдавна отминаха времената, в които се поставяха орнаменти под заглавията, а текстът или снимковият материал - в рамка. Минималистичната визия сама по себе си въздейства много повече, отколкото претрупаната от елементи. Тя се постига с внасяне на повече пространство между елементите и секциите в сайта, мънички детайли и по-тънък шрифт. Големи бизнес имена залагат точно на такъв тип дизайн и това със сигурност им носи много позитиви, защото простотата е признак на стабилност и увереност.

 

  • Добре организирана йерархия – тя е особено важна, ако искате да задържите вниманието на ползвателите на мобилни устройства. Ясно установената йерархия на информацията – текст, галерия и контакти, придружени с цветови контрасти и пространства между секциите, ще спомогнат потребителят бързо да се ориентира за какво точно е Вашия сайт. Когато говорим за тенденции обаче, трябва да имаме предвид, че добрата йерархия не означава твърде много информация на заглавната страница. Това означава, че трябва да бъде правилно акцентирана, структурирана и поместена в съдържанието на сайта.

 

  • Лесно навигиране – важно е лесното ориентиране в съдържанието на сайта и връзките между тях. Както споменахме по-горе, навигацията може да бъде модерна и „скрита“, но сама по себе си не трябва да е лишена от връзки, които да дадат възможност за лесна достъпност в секциите на сайта. Освен навигацията в хедъра, тази във футъра е също толкова важна, защото доста често дава информация и подробности на потребителя, които не са поместени другаде. Футърът е полето за контакти, връзки към социални мрежи, потребителски връзки и помощни елементи. Модерно напоследък е футърът да бъде цветен или фон с изображение. Всичко това е въпрос на идея, разбира се.

 

  • Гъвкав уеб дизайн – като потребители в дигитална ера, не можем да си позволим да изостанем от тенденцията сайтът да бъде пригоден към различните типове екрани и дисплеи. Това понякога може да наложи скриване на едни елементи и появяване на други, които са оценени като по-важни за съдържанието. Така например може да изчезне по-дългото описание за дейността Ви, и да се появи такова с 1-2 думи. Важно е мобилната версия да бъде максимално изчистена, информативна и структурирана, без това да влияе на качеството на съдържанието.

  

Освен изброеното до момента, което е част от тенденциите за текущата година, важно е и да се спазват някои златни правила в уеб дизайна, които не се променят във времето.

  • Когато се създава дизайн, на първо място са потребителските нужди - лесно навигиране, лесно откриване на важната информация, правилно поставени връзки между отделните сегменти в сайта. Важно е да се проектира така, че всичко да бъде интуитивно, а не потребителят да се пита какво трябва да направи, за да отвори галерията със снимки.
  • Задният фон на уеб сайта дава основното усещане на посетителите – има причина да бъде наричан Background – той трябва да бъде красив, но да не доминира над останалото съдържание. Той трябва да си взаимодейства добре, четимо и без конфликт с текста и изображенията на сайта, трябва да създава на потребителите правилно усещане и асоциация.
  • Мобилна версия – както споменах, тя е неделима част от съвременния уеб дизайн. Сайтовете трябва да бъдат максимално пригодени за различните типове екрани и специфичните потребителски нужди.
  • Йерархия в информацията и "бялото" пространство – важно е страницата да не е свъхинформативна, а да е правилно подредена и сегментирана. "Бялото" пространство има ролята на разделителен елемент между информацията и дава почивка на очите и ума при възприемането ѝ.
  • Правилна цветова схема – идеята за правилна схема се базира на няколко основни варианта – може да е взаимствана от цветовете на логото и фирмената идентичност или може да бъде изцяло дизайнерско решение. Важно е обаче да се спазват принципите за цветови контраст, цветово допълване и цветово въздействие.
  • Качество на изображенията – разнообразието от екрани, на които се разглеждат уеб сайтове, означава, че изображенията трябва да изглеждат перфектно на всеки тип. Големите резолюции показват ясно, когато изображенията са с лошо качество, а това не говори добре за бизнеса и дейността, която искате да рекламирате чрез Вашия сайт. Затова – по-добро качество на изображението, повече позитиви за Вас!
  • Стокови изображения – сайтовете предлагащи стокови изображение имат снимки за всяка ситуация. Искате да рекламирате агенция за почистване на домове – няма проблем – изберете правилните снимки на щастливи дами, с които се асоциират Вашите клиенти. Така ще вдъхнете повече доверие у тях и със сигурност ще Ви предпочетат.
  • Правилните шрифтове – те са интересни и важни не само за дизайнера, а в повечето ситуации са пряко въздействащи на потребителя. Те си взаимодействат с цялото съдържание на сайта и спомагат възприемането на информацията. Различните типове шрифт създават определена нагласа и послание. Важно правило е да не се използват твърде много варианти на един шрифт или твърде много комбинации от няколко шрифта, защото ще се получи хаос и тотално зрително объркване.

 

Това в най-общи линии са тенденциите и златните правила, които следваме при създаването на визията на един уеб сайт. Ако и Вие желаете да се сдобиете с един нов и модерен сайт, не се колебайте да се свържете с нас. Обещаваме, че ще дадем всичко от себе си!