уеб дизайн студио

Няколко психологични принципи и закони, които да приложите за Вашите уеб проекти

Психологията е навсякъде в дизайна. Това е така, защото именно чрез психологията ние разбираме, че червеното е подходящо за лого на ресторант, защото стимулира апетита. Това показва, че не може да игнорираме психологията при дизайна, тъй като принципите на човешкия ум ще повлияят на това, как хората реагират и взаимодействат с Вашите проекти.

Подбрахме за Вас тези шест психологични принципи и закони, които чудестно ще допълнят Вашето планиране и изграждане на уеб сайт.

  1. Ефектът на фон Ресторф

Ефектът на фон Ресторф се основава на тезата, че колкото по-абсурден е един елемент, толкова повече той ще се откроява и ще се помни.

Тази теория е тествана от Хедуиг фон Ресторф през 1933 г. Ако имате предмети, които са подредени и подобни, но имате даден елемент, който е изолиран (например подчертан), то много по-лесно бихте го запомнили.

Този принцип може да се прилага за проектиране по няколко начина. Най-очевидното е, че ако искате да привлечете вниманието към една точка, можете да я изолирате, като например чрез цвят, размер, разстояние и т.н.

Но когато хората фокусират по-голямо внимание върху изолирана точка, те си спомнят по-малко за цялостната информация. Имайте го в предвид, когато обмисляте дали да се подчертае елемент. Искате ли хората да си спомнят, само за едно нещо или и другите елементи са също толкова важни? Ако другите са еднакво важни и искате всичко да остави трайни спомени и впечатления, то тогава не подчертавайте елемент.

  1.  Психология на цветовете

Опитните дизайнери имат усет към цветовете и как те влияят на проектирането. Въпреки това, новите дизайнери са склонни да пренебрегват това, как цветовете влияят на ума. Вместо това те избират да изграждат дизайните с цветовете, които самите те обичат. Да, цветове могат да влияят на емоциите. По-долу са изброени цветове и съответните им положителни емоции, както следва:

  • Черен: изисканост и енергия
  • Бял: чистота, изтънченост, сила
  • Червен: смелост, енергия, сила; може също така да стимулира апетита
  • Син: спокойствие, мир, доверие, сигурност
  • Жълт: оптимизъм, щастие
  • Зелен: баланс, ръст на устойчивостта
  • Лилав: кралско, духовно осъзнаване, лукс
  • Оранжев: лекота, комфорт и храна
  • Розов: спокойствие, женственост, сексуалност

Не забравяйте, че емоциите, с които хората свързват даден цвят могат да се променят в зависимост от техните културни или религиозни среди. Горният списък се отнася до възприятията на западната култура.

  1. Пирамида на потребностите на Маслоу

Пирамидата е предназначена да покаже стъпките, които човек трябва да предприеме, за да достигне себеактуализация. Например, преди някой да се чувства обичан, той трябва да се чувства в безопасност.

И така, как това се прилага извън класната стая по психология? Маркетолозите и дизайнерите могат да използват йерархията на нуждите на Маслоу в областта на рекламата и връзките с обществеността. При проектирането на маркетингови материали може да използвате тази теория, когато разработвате профил на купувача. Можете да го използвате, за да играете с емоциите на хората и това да ги привлечете към Вашият дизайн.

  1. Закон на Хик

Законът на Хик се отнася до това, колко време е необходимо някой да вземе решение. Ако хората имат по-голям избор, то тогава ще им отнеме повече време, за да вземат решение. В някои случаи, това ще им отнеме толкова дълго време, че те ще изберат да нямат решение, защото тежестта на вземане на решение е станала твърде голяма.

Можете да включи тази идея и в дизайна. Например, ако проектирате уеб сайт, в който искате да направите навигацията възможно най-чиста и само с няколко възможности за избор. Можете да групирате страници в падащи менюта, като така ще е по-лесно за уеб посетителите да категоризират своите възможности и да направят по-бързо решение.

Това важи и за рекламните материали. При проектиране на плакат, Вие не искате да кажете на потребителите да направят шест различни неща. Вие искате да се обърне внимание на един или два избора, а другите да са второстепенни.

  1. Визуално разпознаване

Един от най-ефективните техники за дизайн е включване на лица, които да привличат вниманието към Вашия плакат, уеб страница или корица на книга. Хората по своята същност са проектирани да асоциират нещата около тях с познати лица и предмети. Например много хора виждат лица на повърхностите на Луната и Марс. Нещо повече, проучвания показват, че когато се добавят лицата в уебсайтове, това повишава тяхната реализации.

Тази идея може да я приложите във Вашите проекти, като използвате лица, които да са свързани с Вашата аудитория. Проучвания показват, че хората обичат да следват други хора, с които се асоциират.

Също така можете да използвате лица, с които да предадете емоция. Има шест общопризнати изражения на лицето: щастие, печал, изненада, страх, отвращение, гняв. Използвайте това.

  1. Бръснач на Окам

Бръснач на Окам ни казва, че най-простите решения са почти винаги най-добрите. Въпреки, че това е по-скоро философска идея, отколкото закон за дизайн, той лесно може да се приложи в изработването на уеб сайтове. Начинаещите студенти по дизайн са склонни да създават сложни дизайни с ненужни елементи в стремежа си да покажат своята креативност. Въпреки това, често тези проекти не са лесни за използване.

Това понятие се отнася към закона на Хик. Ако внедрите твърде много информация в един уеб сайт, хората ще имат твърде много възможности за избор. След това дизайнът става непоносим за използване от хората и те бързо го напускат. Ако не можете да решите, на какво да заложите във Вашия проект, най-сигурно би било да изберете най-простото решение.

 

Психология играе огромна роля в нашият живот, но ако сте дизайнер, е важно да обърнете допълнително внимание на принципите на психологията, за да създадете картина, която да комуникира с аудиторията и да я превръща в клиенти. Вие преценете дали и как ще приложите тези принципи към следващия си проект. Успех!